Založ si blog

Proti diktatúre zmýšľania

Článok pôvodne publikovaný vo septembri 2021 v blogu Denníku N. 
Viď predslov k blogu.

Hovoríš mi, že ak verím masovým médiám, som naivný.
Hovoríš mi, že ak verím konšpiratívnym teóriám, som hlúpy.
Hovoríš mi, že som ovplyvnený liberálnou propagandou.
Hovoríš mi, že nerozumiem vede a nežijem v súlade s ňou.


Hovoríš mi, že ekonomický rast je cestou.
Hovoríš mi, že socializmus je odpoveďou.
Hovoríš mi, že kapitalizmus sa dá napraviť.
A že v mene sociálnych práv sa morálnych a biologických hraníc treba zbaviť.


Raz zlý konzervatívec,
raz špinavý liberál.
Chcem len dosiahnuť spoločnú vec,
aby humanizmus s pokorou napredoval.


Hovorím: „Nie som ani s tebou ani s nimi.“
Rozmýšľam za seba a som proti polarizáciám.
Moje svetlo je rozum, solidarita, ľudskosť a pocit slobody.
Prepáč mi, ale ono ma nevedie k tvojim kategóriám.


Chcel by si ma radšej zaškatuľkovať,
môj zmysel pre slobodu je však veľmi ostrý.
Fyzickú slobodu mi môžeš zobrať,
no moju slobodu zmýšľania nikdy.


Spoločnosť, kde je priestor pre iba jedno „správne“ zmýšľanie je totalitná.
Antifašisti, ktorí fašisticky konajú sa nemôžu na seba pozrieť do zrkadla.
Liberáli, ktorí chcú ľuďom nanútiť svoje myšlienky si protirečia.
Keď je ideológia všetko, skôr či neskôr sa rozum, sloboda a ľudskosť vytratia.


To platí aj pre bezrastovú ideológiu, za ktorú bojujem.
Ale ak ťa s ňou neoslovím, tak to akceptujem.
Život je komplexný a je vždy výsledkom nášho kolektívneho zmýšľania.
Bezrast sa tú komplexnosť snaží prijímať a integrovať do nášho spoločného fungovania.


Bezrast človeka nerozseká na malé kúsky.
Bezrast dáva priestor na všetky ľudské stránky.
Snaží sa riešiť koreň problémov,
aby ochránil náš jediný spoločný domov.


Trpíš keď vidíš, že sa v rovnakom chráme ako ty nejdem modliť
No ty robíš z vedy nové náboženstvo ako keby veda mohla mravnosť nahradiť
Vidíš všade spektakulárne konšpirácie, nemáš s tým problém
Ja bez dôveryhodných faktov nič netvrdím, no vždy spochybňujem.


Ty fašistov a konšpiratórov chceš vyradiť a cenzurovať.
Ja ako Voltaire za slobodu reči budem do smrti bojovať.
Človeku stratenom v strachu, v nenávisti a v nevedomosti chcem radšej pomáhať,
ty mu hádžeš kamene a v jeho špine ho radšej chceš nechať.


Nepáči sa ti môj radikálny humanizmus,
ten nie je sexy v čase „covidizmu“.
Človek sa stáva len hromadou biologických častíc.
Homo Sapiens, celostný a citlivý končí.


V mene „najväčšieho dobra“ klesáme na dno.
Pretože dobro získané násilnou cestou bude vždy zlo.
Trvám na svojej vízii emancipovaného človeka,
aj keď toto nechápe tvoja hlava-kalkulačka.


Kult vedy a čísel zmysel života a človeka zabíja.
Fašizmus, komunizmus, kapitalizmus, liberalizmus, covidizmus – menia sa mená, heslo zostáva:
„Racionalizovať, manažovať, optimalizovať, kalkulovať, kontrolovať.“
Za slobodu a demokraciu však treba vo všetkých časoch bojovať.


Kto sa bojí slobody?


Prečítajte si moje najnovšie články

Skutočná ochrana prírody chráni hlavne slobodu

08.01.2024

Moderná predstava o emancipácii človeka viedla k rozvoju produktívnych síl, ktoré mali za úlohu oslobodiť človeka z jeho ťažkých životných podmienok na Zemi. Napriek relatívnemu úspechu v niektorých oblastiach, je dnes výsledkom toho naša úplná závislosť na smrteľnom priemyselnom systéme, ktorý ničí nielen prírodu, ale aj individuálnu a kolektívnu slobodu. Trocha [...]

Digitalizácia: „Skrytý uhol“ ochrany prírody

06.01.2024

Článok pôvodne publikovaný v portále Novej Ľavici . Od aktivistov za klimatickú spravodlivosť k technokratom z Bruselu, všetci vnímajú Internet a digitálne prostriedky ako vhodný, ba aj žiaduci spôsob organizovania sa a zavedenia environmentálnych politík. Pritom digitalizácia ničí prírodu, ľudské vzťahy aj slobodu. . Zo všetkých digitálnych technológií počifón (v [...]

O vede a výskume v dobe ekologického kolapsu

02.11.2023

Hnutie bezrastu rieši koreň problémov. Prečo prežívame dnes ekologický kolaps? Po podrobnom skúmaní a pozornom pozorovaní odpoveď je: kvôli ekonomickému rastu. Ako sa zvyšuje ekonomický rast zvyšujú sa aj dopady na klímu a na životné prostredie. Je to fakt. Druhy fakt je, že celá naša spoločnosť je postavená na raste. Bez rastu, jednotlivci, firmy, štáty nemôžu [...]

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

Nicolas Giroux

Autor je spoluzakladateľ Bystra, „komunitná obývačka“ v Bratislave ktorá funguje na princípoch bezrastu (degrowth.sk). Študoval medzinárodné podnikanie a projektový manažment v oblasti medzinárodná rozvojová spolupráca. Vo voľnom čase sa vzdeláva v oblasti dejepis, politická a sociálna ekológia, antropológia, a filozofia. Píše vo svojom mene, nie v mene Bystra.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 31713x
Priemerná čítanosť článkov: 1586x

Autor blogu